maandag 22 augustus 2011

Courgette-wortel cake!

Uit een Engels tijdschrift (Kitchen Garden) heb ik een recept voor een courgette-wortel cake. Een combinatie waarvan ik niet op voorhand ga stuiteren maar de ingrediënten spraken me wel aan dus toch proberen. Je wordt steeds creatiever met die courgettes tenslotte!
En het is lekker!! Mjammie, jammie!
Het is niet bepaald een 'lichte' cake. De structuur is zwaarder en hij valt misschien ook wat zwaarder. Gewoon 1 plakje per dag nemen dan is er niks aan de hand. :) Genieten maar!

Ingrediënten:
225 gr. bloem
40 gr. cacao
300 gr. rietsuiker
200 gr. geraspte courgette
175 gr. geraspte wortel
125 gr.  pure chocolade stukjes ( ik heb een chocolade reep klein gesneden)
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneel
0,5 theelepel piment
0,25 theelepel nootmuskaat
beetje zout
3 eieren
175 ml. olijfolie ( kan ook vast met zonnebloemolie)

Klop de olie met de eieren in een aparte kom samen. In een andere kom mix je alle ingrediënten met een lepel door elkaar. Doe dan het ei-olie mengsel erbij in en mix met de mixer tot 1 geheel. Je houdt een wat brokkelige structuur vanwege de chocolade en de geraspte courgette/ wortel.
Doe het beslag in een ingevette cake vorm en bak in een voorverwarmde oven op 160 graden. Ik heb hem 50 minuten in de oven gehad. (Het recept zegt 40 minuten)
De cake is klaar als een satéprikker er droog uitkomt.
Af laten koelen en smullen maar! Hij is ook erg lekker als ie nog een beetje warm is!


1 opmerking:

  1. Dit is echt een verrassend lekkere cake!! En éen dun plakje is méér dan genoeg.
    Het was weer een gezellige avond.

    BeantwoordenVerwijderen